2022-10-18
Araba fiyatlarındaki can yakan artış son aylarda satışları önemli ölçüde düşürdü. Son 1 yılda %300 gibi olağan dışı bir artış gösteren ikinci el ve sıfır araçların bu denli artmasının tek sebebi türkiyedeki döviz ve altın kurları değil bunlara ek olarak tüm dünyada yaşanan araç çip kriziydi. Çeşitli spekülasyonlara göre elektrikli araç kullanımını yaygınlaştırmak ve teşvik ettirmek amacıyla yapılan hamleler de olsa uzmanlara göre araç piyasasında bu fiyatlar düşecek gibi görünmüyor.
Konuyla ilgili değerlendirmeler yapan otomobil işletmecisi Göksel Erkoyuncu şu demeçlerde bulundu:
“Arzın eksikliğinde ÖTV indirimi fayda sağlamayacak. Bunun arkasından şu bekleniyor. Bu artık ihtiyacın da üzerine çıktı. En son 2021 Ağustos ayında ÖTV indirim matrah düzenlemesi yapılmıştı. Burda yüzde 45-50-60-70 dilimine giren e vardı. Bu sene bir düzenleme yapılmadı. Yüzde 80’ in altında sınırlı sayıda araç var. ÖTV indiriminden çok bir matrah düzenlenmesi hala bekleniyor. Gelse bile araç azlığı buna engel oluyor. Tam bir şeylerden kurtulduk derken enerji krizi çıktı. Almanya bu konuda çok öncü, araba üretim merkezlerinden biri. Bazı fabrikalarda üretim yapılamama hatta bazı araçlarda otomatik şanzıman olmaması düz vites olması gibi şeyler. Bunların gelmemesiyle beraber araç olmadığı için neye ne kadar merhem olur bilinmez açıkcası”. Şeklinde konuştu.
Uzmanlar araç fiyatlarındaki artışın bir çok ana etkene bağlı olduğunu vurgulamakta ve enflasyonun düşürülemediği bir ortamda, kur artışının bu şekilde devam etmesiyle birlikte araç piyasasının düşmesine olanak vermiyor.
Konuyla ilgili Otomotiv Distribütörleri Derneği Genel Koordinatörü Dr. Hayri Erce araba fiyatlarıyla şu açıklamalarda bulundu, "Otomotiv sektöründeki fiyatları etkileyen ülkemizde 3 tane parametre var. Bunlardan birincisi döviz kurudur. Döviz kuru arttığı zaman fiyatlar otomatik olarak artıyor. Özellikle euro kuru arttıkça fiyatlar artıyor. Euro kurunda bir gevşeme olursa fiyatlarda bir gerileme olabiliyor. İkincisi üretici firmaların maliyet artışları. Biliyorsunuz dünya enflasyonist bir ortamdan geçiyor. Dolayısıyla üreticiler de artan maliyetlerini fiyatlara yansıtıyorlar." dedi.
ÇİP KRİZİNDE 2024'ÜN İLK YARISI TAHMİN EDİLİYOR
Çip krizinin ne zaman biteceği hakkında bilgi veren otomobil yazarı Levet Köprülü, "Bu konuya çözümün 2022 yılı içerisinde bulunacağı söyleniyordu. Fakat bu giderek ötelenmeye başladı. Çünkü henüz yeni çip yatırımları yeterince devreye giremedi. Hala talebi karşılamaktan uzak görünüyor. Özellikle elektrikli araçlara yönelen üreticilerin daha fazla çip ihtiyacı duyması nedeniyle bu sorunun çözüleceğine ilişkin umutlar 2023'e ardından da 2024'e ertelenmek zorunda kaldı. 2024'ün ilk yarısını adres gösteren bir sürü yönetici var." ifadelerini kullandı.
ÖTV İNDİRİMİ VEYA VERGİ MATRAHLARINDAKİ DEĞİŞİK FİYATLARI DÜŞÜRÜR MÜ?
ARABA FİYATLARI DÜŞECEK Mİ?
Araba fiyatlarının düşüp düşmeyeceği konusunda da konuşan Levent Köprülü, "Çip krizinin 2023 içerisinde bilemediniz 2024'ün ilk yarısında çözülebileceği söyleniyor. Ama diğer etkenlerin çözülüp çözülmeyeceği şu an belirsiz. Ukrayna savaşı hala devam ediyor. Çelik fiyatları hala daha artmaya devam ediyor. Bu arada yurt dışında lojistik ve konteyner bulunurluğunda yaşanan kısıtlamalar devam ediyor.
TEKRAR UÇUŞA GEÇEBİLİR….
Dolayısıyla otomobil fiyatlarında en azından Türkiye açısından söyleyeyim ÖTV matrahında herhangi bir düzenlemeye gidilmediği taktirde özellikle tedarikte bir ferahlama olacağını bu sene içerisinde düşünmüyorum. Önümüzdeki yılın sonuna kadar olabileceğini öngörmüyorum. Fiyatlar değdiğim gibi sadece tedarik krizine bağlı değil. Öncelikle ÖTV matrahının ayarlanması ve yeniden güncellenmesi gerekiyor. Yeniden güncellenmesi halinde otomobil fiyatlarında düşüşler olacaktır. Ama bu da bir süre idare edebilir. Çünkü dediğim gibi hem dövizdeki artışlar hem maliyetlerdeki artışlar ve Avrupa'daki enflasyonist bir takım gelişmeler araç fiyatlarındaki artışların tekrar başlamasına neden olabilir diye düşünüyorum." dedi.
ÖTV İNDİRİMİ VEYA VERGİ MATRAHLARINDAKİ DEĞİŞİK FİYATLARI DÜŞÜRÜR MÜİ ?
Zaman zaman vergi dilimlerinde fiyat makas aralıklarının değişmesiyle bazı sıfır araç modellerinde önemli miktarda düşmeler yaşansan da uzman ne yazık ki bu düşüşlerin kısa ömürlü olacağını öngörmektedir. Bazı uzmanların görüşüne göre bu tip dönemlerde az araç sunması ve olan araçlarıda galeri firmalarının toplu alarak tüketmesinden ötürü kısa süreli bir durgunluk yaratan bu hamleler ne yazık ki bir süre sonra yerini daha büyük fiyatlara bırakmaktadır. Son dönemlere gündemde olan sıfır otomobil satan firmaların 6000 km veya 6 ay araçlarını satamayacak olmalarıda bayilerdeki kıtlık sebebiyle derin etkilerin yaratmayacağı ve çeşitli yöntemlerle bu yasaların ekarte edileceği bazı 2. El otomobil firmaları tarafından da konuşulmaktadır.
Tüm bu verilere bakıldığında ise bir çok uzmana göre fiyatlarda uzun soluklu düşüş yaşanması zor.
Kaynakça: haberturk.com
https://www.haberturk.com/ikinci-el-arac-fiyatlari-ne-olacak-2022-sahibinden-ikinci-el-araba-fiyatlari-dusecek-mi-artacak-mi-3517867-ekonomi